niedziela, 5 marca 2023

Duchy of Warsaw 54mm. Księstwo Warszawskie 54mm.

New figures. This time something I have never done before. Inspired by Mike (with his introduction to 54mm wargaming) and some blogs, I decided to do my own figures on a larger-than-usual scale. I decided on the Napoleonic and then I discovered that the Ukrainian company Mars did a dedicated set for the Duchy of Warsaw. A quick research and I got the set into my hands (I bought them from the Polish store Martola). It waited for a while in the painting queue. Now is done and ready for its first game. The figures are made from hard plastic, which is more like a resin, but it is more flexible. Figures have a fairly large amount of lines and flashes that are in such places that it is very difficult to remove. Not having patience, I left some... Apart from that is ok. What about historical accuracy. Here is good, but the sculptor mixed a few regiments together into the set. We have 12 figures. An Officer with a pistol, a Standard-Bearer, Soldier loading a musket, Saper and 8 Voltigeurs in 4 poses. Sadly every kind of figure is from a different regiment and sometimes a period as well. An Officer is the most flexible of all of them. The Czapka should be replaced with the bicorn hat, mostly used by Polish officers, but it is ok (I know the picture of the officer from the 12th Regiment who had Czapka on his head). The Standard Bearer is possibly inspired by that from the 4th Regiment (1811-13), but then it should have Shako, not Czapka. The Saper could be for III Poznan Legion (1806/07) or from the 12th Regiment (1810), however on the plate is number 2 (sic!). It is because of the flame attached to the bearskin, the rest of the regiments did not have that element. The rest figures of Voltiguers can be made as one of the regiments:  8th (1810), 10th (1810), 12th (1810) and 15th (1810), because all had the eagle on the Czapka (others had either bigger plume or Voltigeur horn instead of eagle), but their jackets are too short on their frontage. As you can see a huge mixture. I decided to make them all as the 8th Regiment (now I think that the 12th could be much more accurate). The last thing was to replace the original flag with that produced by myself. I used the Front Rank eagle on the top. For the banner, I used the pattern from the 'Army of Duchy of Warsaw, The Infantry.' book, published by Karabela. Bases for the figures are from Warbases. I decided to make some experiments and painted almost all with Contrast paints. It was a quick job (I painted the figures almost in one evening) and I am happy with the effect. It's good for future projects awaiting in the queue!

Nowe figurki. Tym razem, coś czego jeszcze nie robiłem. Zainspirowany przez Mike'a (i jego wprowadzenia nas do wargamingu w skali 54mm) oraz kilku innych blogów, postanowiłem wykonać dla siebie kilka figurek w tej nietypowej skali. Zdecydowałem się na Napoleonkę. Wtedy odkryłem, że ukraiński producent Mars, ma w swojej ofercie figurki dla Księstwa Warszawskiego. Szybkie rozeznanie w internecie i pudełko było w moich rękach (zakupu dokonałem przez polski sklep Martola). Przez pewien czas czekały one na pomalowanie, teraz są gotowe i oczekują na swoją pierwszą grę. Figurki są wykonane z twardego plastiku, który przypomina żywicę, jednak jest dużo bardziej elastyczna. Niestety, jest duża ilość nadlewek i linii podziału w bardzo ciężko dostępnych miejscach. Nie mając do nich wystarczającej cierpliwości część z nich zostawiłem... Poza tym jest ok. Co do zgodności historycznej. Jest dobrze, ale rzeźbiarz zmiksował w zestawie kilka pułków. Mamy 12 figurek: oficera z pistoletem, chorążego, sapera, woltyżera ładującego muszkiet i pozostałych ośmiu woltyżerów w czterech pozach. Niestety każdy rodzaj figurki jest z innego pułku a czasem i okresu. Oficer jest z nich najbardziej uniwersalny, chociaż bardziej przydała by się mu na głowie bikorn, zamiast rogatywki, bo ten typ czapki był częściej stosowany przez polskich oficerów, ale nie ma tragedii (mam obrazek oficera w rogatywce z 12. pułku). Chorąży jest zapewne inspirowany tym z 4. pułku (1811-13) ale wtedy na głowie powinno być czako a nie rogatywka. Saper może być dla III legii poznańskiej (1806/07) albo dla 12. pułku (1810), ale na blaszce jest numer 2 (sic!). To z powodu długiego płomienia zwisającego z bermycy, inne pułki nie miały tego elementu. Reszta figurek to woltyżerzy, którzy pasują do pułków: 8. (1810), 10. (1810), 12. (1810) i 15. (1810), to ze względu na orły na czapkach (inne pułki miały albo większe kity albo woltyżerskie trąbki zamiast orłów), ale ich kurtki są za krótkie z przodu. Jak widzicie duży miks. Zdecydowałem się na 8., jednak wydaje mi się, że 12. był by bardziej poprawny. Ostatnią rzeczą jaką zrobiłem była wymiana sztandaru, na ten wykonany w całości przeze mnie. Użyłem orła od Front Rank. Jako wzór sztandaru użyłem tego z "Armii Księstwa Warszawskiego. Piechota" od wydawnictwa Karabela. Podstawki są od Warbases. Zdecydowałem się też na pewien eksperyment i prawie wszystko pomalowałem kontrastami. To była szybka robota (wszystko pomalowałem w prawie jeden wieczór) i jestem zadowolony z efektu. To dobrze wróży moim przyszłym projektom, czekającym sobie w kolejce!



Standard-Bearer (2nd Lieutenant) and Officer (Lieutenant).


Saper and Voltigeur's Corporal.











10 komentarzy:

  1. Śliczni.
    54 mm czyli 1/32 to moja pierwsza skala wargamingu, 40 lat temu. Sentyment.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Dla mnie to taki bardziej epizod, który trzeba spróbować choć raz w życiu. Może jeszcze kiedyś dorobię jakichś ułanów i tyle.

      Usuń
  2. Superb figures and colors Bart, beautiful 54mm!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ oni super wyglądają! Dawno, dawno temu coś malowałem w tej skali. Przepraszam bazgralem. Muszę jeszcze kiedyś spróbować, choć na razie bardziej mnie do 15 mm ciągnie :-(

    OdpowiedzUsuń
  4. Lovely Bartek, go big or go home I say.

    OdpowiedzUsuń