This time concise report. During our previous Thursday, when I was walking around our club, to check what was going on I noticed that Campbell tried some pre-dreadnought rules with our new club member Tim. Quickly appeared that he own an extensive collection of Tumbling Dice ships for the Russo-Japanese War. As this conflict is one of my favourites if we talk about naval warfare I decided to give it a go. This is how we got our game last Thursday. Tim also proposed the rules called Tsushima, so we were more than happy to check them as well.
Tym razem bardzo krótki raport. Podczas poprzedniego czwartku, gdy przechadzałem się po naszym klubie, by sprawdzić co tam słychać nowego zauważyłem, że Campbell testuje zasady do walk przed drednotów z nowym członkiem naszego klubu Timem. Szybko okazało się, że Tim posiada dość dużą kolekcję okrętów do wojny rosyjsko japońskiej od Tumbling Dice. Jako, że jest to jeden z moich ulubionych konfliktów morskich, szybko zdecydowałem by również go wypróbować. Grę rozegraliśmy w ostatni czwartek. Tim zaproponował zasady do gry, Tsushima, więc byliśmy chętni by je również przetestować.
UMPIRING / PROWADZENIE GRY: Tim
1. Forces. Siły.
2. The Game. Gra.
I'm sorry, but I forgot to notice all names of the ships and only remembered those, that sunk... Anyway, I started the game by spreading my forces into two squadrons. The first was with destroyers and the second with cruisers. I moved quickly against the main Japanese forces to attack them with torpedoes. Quickly I learned that that was a very stupid idea. Japanese ships opened the fire and all my destroyers were gone very quickly... Now came to main forces fight. We started to exchange fire and soon Japanese sailors proved their superiority over their Russin counterparts. They managed to hit Svetlana in her ammunition chambers and she exploded. So far it was according to history... However, the Russians answered with their fire and managed to sink the Japanese cruiser Otowa. Then Japanese destroyers joined the action and fired their torpedoes. Two of them managed to hit Russian cruises Izumrud, one bounced back, but the second exploded taking the ship under the water with her. Here we finished the game with a clear Japanese victory.
Wybaczcie, ale zapomniałem spisać nazwy wszystkich okrętów, a zapamiętałem tylko te, które zatonęły... Dobra, zacząłem grę dzieląc moje siły na dwie eskadry: krążowników i niszczycieli. Ruszyłem tymi drugimi szybko w kierunku Japończyków, by zaatakować ich moimi torpedami. Szybko okazało się, że była to niemądra decyzja. Japońskie okręty otworzyły ogień i szybko zatopiły wszystkie moje niszczyciele. Teraz zaczęło się starcie sił głównych. Rozpoczęliśmy wymianę ognia i wkrótce lepsze wyszkolenie japońskich marynarzy dało o sobie znać. Udało im się trafić Swietłanę w jej komory amunicyjne i doprowadzić do jej eksplozji. Jak widzicie wszystko tak jak to się faktycznie odbywało... Jednakże, Rosjanie nie pozostali dłużni i udało im się zatopić krążownik Otowa. Wtedy do walki dołączyły japońskie niszczyciele i odpaliły swoje torpedy. Dwie z nich trafiły krążownik Izumrud, jedna z nich się odbiła ale druga eksplodowała zabierając trafiony okręt ze sobą pod wodę. W tym momencie zakończyliśmy grę, z wyraźnym zwycięstwem Japończyków.
3. The rules. Zasady.
Few words about the rules. It uses mainly D10 dice, but several others are in use to determine the effects of the hits or special events (it uses all varieties between D4 and D20). It is quickly IgoYougo set when one side moves its first squadron, then the opposite moves too and so on. After that is artillery shooting and the torpedoes. Ship logs are easy to maintain and after a few turns, we managed to understand the rules. The rules are just a few pages and the rest of them are the stats for all main navies of that period. I think I will have a deeper look into this set and we will play much more games with them in the future.
Kilka słów o zasadach. Używa głównie kości K10, jednak kilka innych ich rodzajów jest wykorzystywana na określenie efektów trafienia i wydarzeń z tym związanych (używa kości od K4 do K20). Jest to szybka gra typu IgoYougo, jedna strona rusza swoją pierwszą eskadrę, potem przeciwnik rusza swoją i tak dalej. Następnie strzela artyleria okrętowa i wystrzeliwane są torpedy. Karty okrętów są proste do opanowania i po kilku turach mogliśmy już samodzielnie grać. Zasady to zaledwie kilka stron, reszta to dane głównych marynarek z tego okresu. Wydaje mi się, że muszę bliżej przyjrzeć się tym zasadom i czeka nas kilka gier więcej z tymi zasadami.
3. Links. Linki.
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/asienieboje/albums/72177720300668684
Wyśmienite! A jaka jest skala okrętów Tima?
OdpowiedzUsuńDzięki. Chyba 1/2400.
Usuń