We are back to our alternative reality in Napoleonic Wars. It was a game involving our whole collections, so the table at some point got very crowded. For the game, we used Black Powder rules.
Jesteśmy z powrotem w naszej alternatywnej rzeczywistości wojen napoleońskich. Tym razem w grze użyliśmy całych naszych kolekcji, więc w pewnym momencie zrobiło się bardzo tłoczno na stole. Użyte zasady to Black Powder.
UMPIRING / PROWADZENIE GRY: artek Żynda
1. Forces. Siły.
2. The game scenario.
Polish and Wurtenbergian Light troops detachment took the village and bridge in the small town of Water Loo. Their task is to keep it till the main forces of the Corps under Marshal Poniatowski arrive and cross the bridge over the river to chase escaping British forces. They don’t know that British generals have a similar plan, but they send a whole division to take the town and defend it against incoming enemy forces.
Buildings can be occupied only by 1 unit (exclude guns or cavalry, those can’t occupy the buildings).
The river is crossable on the whole length, but when the unit move to the other bank need to test for disorganisation (anything but 6 unit is disorganised, that exclude skirmishers and light cavalry Chasseurs, Ułans, Chevaliers, light Dragoons and Hussars). British starting every turn.
Any obstacles, like walls, can cause disorganisation when the unit crosses them. Roll D6, on 1, the unit is disorganised.
Generals can be killed during the melee if, after the 'follow me' order, the unit will finish in melee. If the unit suffered any casualties roll D6. On 1 – the general is killed, and removed from the game, on 2 is wounded (-1, to command). If the General is wounded 2 times is automatically killed. General attached to combat gives 1D6 extra dice to combat.
Buildings give +2 cover save and + 3 to combat resolution.
Walls give +1 cover save.
TURN 0: Poles deploy the Water Loo detachment in the town.
TURN 1: British cavalry arrive.
TURN 2: British Main forces arrive; Polish and Wurtenbergian cavalry arrive.
TURN 3: Polish and Wurtenbergians divisions arrive ((on 5-6) test per brigade)
TURN 4: Polish and Wurtenbergians divisions arrive ((on 3-6) test per brigade)
TURN 5: Polish and Wurtenbergians divisions arrive (all remaining units)
TURN 6: Wurtenbergian gun battery arrives
Game length 12 turns.
Victory conditions:
The players with the biggest number of victory points will win the game.
1. Killed Skirmish, small Ułan unit or destroyed light gun – 1 point.
2. Killed lvl 8 general or destroyed heavy/medium gun – 2 points.
3. Killed lvl 9 general, or destroyed regular unit – 5 points.
4. Occupy building in town – 5 points.
5. Occupy bridge over the river – 10 points.
3. The game. Gra.
It started very well for the British. Their forces arrived on the table and began the siege of the village with their best troops. Their cavalry screened the flanks. British Heavy Dragoons destroyed the small Uhlan unit and soon one of the British Guard infantry units took the first building in the village destroying the Wurttemberian Jaegers. However, that was the end of their successes...
Zaczęło się bardzo dobrze dla Brytyjczyków. Ich oddziały przybyły na stół i rozpoczęły oblężenie wioski swoimi najlepszymi oddziałami. Ich kawaleria osłaniała flanki. Brytyjscy ciężcy dragoni zniszczyli mały oddział ułanów a wkrótce gwardyjska brytyjska piechota zdobyła budynek obsadzany przez wirtemberskich jegrów. Jednakże był to koniec ich sukcesów.
Polish and Wurttembergian cavalry arrived. They quickly started to deal with their British counterparts. Soon there was no British cavalry... In the meantime, the hard fight for the village continued. The last Polish unit stood still and repulsed incoming British attacks. Then Polish and Wurttembergian infantry arrived...
Przybyła polska i wirtemberska kawaleria. Bardzo szybko zajęli się swoimi kawaleryjskimi przeciwnikami i wkrótce nie było już brytyjskiej kawalerii... W międzyczasie ostatni polski oddział zaciekle bronił się w wiosce przed kolejnymi brytyjskimi atakami. Wtedy przybyła polska i wirtemberska piechota...
The masses of infantry began to pour into the valley. Brits tried to stop them but were unable to do so. Finally, the Wurttembergians started to cross the river. They succeed and after the heavy bombardment, they retook the lost building in the village. At that moment British Rifles sneaked through the river and in the action taken just from Sharpe's movies took the last unoccupied building in the town. Wurttembergians tried to take it but failed. Finally, the time for the game was over. British got 7 victory points versus 45 for troops loyal to Emperor, so they lost the game.
Masy piechoty poczęły się wlewać do doliny. Brytyjczycy próbowali to powstrzymać, ale bezskutecznie. W końcu Wirtemberczycy zaczęli przeprawiać się przez rzekę. Udało im się i po ciężkim bombardowaniu, odzyskali utracony budynek we wiosce. W tym właśnie momencie brytyjscy Rifles, w stylu z filmów o Shapie, przeniknęli niepostrzeżenie do ostatniego, nieobsadzonego budynku. Witremberczycy próbowali go odzyskać, ale bezskutecznie. Ostatecznie, czas na grę skończył się. Brytyjczycy zdobyli 7 punktów przeciw 45 zdobytym przez oddziały lojalne Cesarzowi, więc przegrali grę.
4. Links. Linki.
Campbell (SESWC):
https://www.facebook.com/Seswc.co.uk/posts/4825689437468991
Michael:
to be updated soon...
Flickr:
https://www.flickr.com/photos/asienieboje/albums/72177720296657978
Rozmiarowo bitwa prezentuje się super! Robi wrażenie!
OdpowiedzUsuńDziękuję.
Usuń